ژن چربی علیه ابتلا به دیابت

به نظر می رسد یک ژن که به آن ژن چربی می گویند فرد را در برابر ابتلا به دیابت محافظت می کند بر اساس این کشف ، بر خلاف عقیده ی رایج، وجود بافت چربی می تواند برای متابولیسم بدن مفید باشد.

محققین نشان دادند که چگونه ژن ChREBPمی تواند فرد را در برابر ابتلا به دیابت مقاوم می کند، درحقیقت این ژن از طریق تبدیل قند به اسیدهای چرب سبب ایجاد مقاومت در برابر ابتلا به دیابت می شود. این ژن باعث افزایش حساسیت به انسولین که یک هورمون حیاتی برای کنترل قندخون است ، می گردد.

با این وجود دراکثر افراد چاق، قند از جریان خون وارد سلولهای چربی نمی شود و همچنان در خون باقی می ماند و نهایتاً سبب مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت نوع 2 می شود که در حال حاضر بیش از 2 میلیون نفر را در انگلستان درگیرکرده است. دانشمندان معتقدند این یافته ها می تواند به ابداع روش درمانی جدیدی برای دیابت و سایر بیماریهای متابولیک کمک کند.

دانشمندان با تهیه ی 123 نمونه از بافت چربی افراد غیر دیابتی متوجه شدند که این ژن در میان افرادی که تعادل قند خون بهتری دارند، فعالتر است.

فعالیت ژن چربی با حساسیت به انسولین درافراد چاق غیر دیابتی رابطه دارد. به گفته ی دکتر Hermanاز دانشگاه پزشکی هاروارد: چربی بر خلاف عقیده ی رایج همیشه مضر و بد نیست، چاقی معمولاً با اختلالات متابولیک همراه می باشد و موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت، سکته و بیماریهای قلبی می شود اما در صد زیادی از افراد چاق وجود دارند که از نظر متابولیکی سالم هستند.

دانشمندان تحقیقات خود را با مدل موش آغاز کردند این موشهای چاق به دلیل تأثیرات این ژن به اختلالات متابولیک مبتلا نشدند.

دکتر Hermanو گروهش ژن انتقال دهنده ی گلوکز را در موش چاق فعال کردند این ژن گذرگاهی برای مولکولهای قند می باشد و معمولاً فعالیت آن در سلولهای چربی با افزایش چاقی کاهش می یابد. دانشمندان دریافتند زمانیکه میزان انتقال دهنده های گلوکز را در موش های چاق بالا می برند مولکولهای قند بیشتری وارد سلولهای چربی می شوند و در نتیجه موش در برابر ابتلا به دیابت محافظت می شود، بر عکس درموشهای با وزن طبیعی خاموش کردن یا کاهش بیان ژن انتقال دهنده ی گلوکز سبب بروز علایم ابتلا به دیابت می گردد.

تحقیقات نشان داد که قند درسلولهای چربی سبب تحریک پاسخ از ژن ChREBPکه تنظیم کننده ی حساسیت به انسولین درتمام بدن است ،می گردد .

یافته های این تحقیق بصورت آنلاین در ژورنال Natureمنتشر شد .

منبع: www. google.com